ELASTISCHE ONDERDELEN VOOR BOVENBOUWCONSTRUCTIES

Railinfra


 



 

MASSAVEERSYSTEEM (MVS) BOVENBOUWCONSTRUCTIE

Tijdens het gebruik van het spoor treden schokken, contactgeluid en secundair luchtgeluid op. Als er strikte eisen zijn voor de beheersing van trillingen en contactgeluid die ontworpen zijn om mensen die in de buurt van spoorlijnen wonen, efficiënt hiertegen te beschermen, dan kunnen massaveersystemen worden toegepast. Als een massaveersysteem (MVS) wordt gebruikt, moet voor de trillingstechnische loskoppeling van de sporen en de omgeving de massa en de stijfheid van het spoor (ballastbed of ballastloos spoor) exact op de veerstijfheid van het elastomeer element worden afgestemd. De elastische ondersteuning bij een MVS kan over het gehele oppervlak zijn of lijn- of puntvormig, afhankelijk van de constructie en het ontwerp.
 
Een MVS wordt toegepast als er verhoogde eisen zijn ten aanzien van beheersing van contactgeluid of als de constructiehoogte gering is.
 
Voordelen van een MVS
  • Vermindering van schokken, contactgeluid en secundair luchtgeluid
  • Hogere leefkwaliteit voor de omwonenden
  • Bescherming van onderdelen van de bovenbouw
  • Groter reiscomfort
  • Stabiele ligging van het spoor
  • Lange levensduur en onderhoudsarm
  • Bescherming van naastliggende, trillingsgevoelige constructies en gebouwen

Met zijn assortiment ballastmatten biedt Calenberg een efficiënte bescherming tegen trillingen en contactgeluid voor dit type bovenbouw of toepassingsgebied.















 

Ballastmatten

Ballastmatten zijn geschikt als een beschermingsmaatregel tegen schokken en geluidsoverdracht veroorzaakt door passerende treinen. Ballastmatten worden direct onder het ballastbed gelegd voor de elastische loskoppeling en bescherming van spooronderdelen. Naast de bescherming van het ballastbed is een ander criterium voor gebruik de bescherming van gevoelige afdichtlagen tegen de ballaststenen en de permanente hoge effectiviteit van de matten.
 
Met het gebruik van ballastmatten kan aan de volgende eisen worden voldaan:
  • Vermindering van het optreden van trillingen en luchtgeluid
  • Stabilisatie van de spoorconstructie
  • Bescherming van het ballast
  • Vermindering van de dynamische wielkrachten
  • Vermindering van onderhoudskosten van het spoor
  • Lange levensduur en eenvoudige installatie
  • Hoeft over de gehele levensduur van het spoor niet vervangen te worden

Met het USM G-1000 en Ciprotec-assortiment biedt Calenberg een efficiënte bescherming tegen trillingen en contactgeluid voor dit type ballastbed of toepassingsgebied.
 

Hebt u nog vragen over onderdelen van de elastische bovenbouw?
Stuur ons gerust een e-mail en wij zullen u adviseren welk product voor uw project het beste geschikt is.